Assalamualaikum,wahai saudara sekufu..

Semoga kita beroleh kebahagiaan dunia dan akhirat..
Insya-Allah...



Khamis, 27 Oktober 2011

halal ke haram.??

Pada asasnya, hukum bercinta-kasih, berpasangan( couple) atau seumpamanya adalah harus. Akan tetapi terdapat beberapa perkara/tindakan yang boleh menyebabkannya menjadi HARAM.
PERTAMA: TIDAK MEMPUNYAI NIAT YANG BAIK ATAU SEBALIKNYA Sesebuah perhubungan ˜istimewa" antara seorang lelaki dan wanita seharusnya didasari dengan niat yang baik.
KEDUA : TIDAK MELAMPAUI BATAS SYARIAT.BIASANYA DALAM BERCOUPLE AKAN ADA ‘Dating’ yg akn mewujudkan pandangan mata yg tidak harus seta butir bicara yang tidak wajar.dalam FIQH ada menyatakn,sesuatu yg bley mnjerumus ke arah yg haram mka hukumnya adalah haram.
KETIGA : MENJATUHKAN MARUAH DIRI SEORANG WANITA. Biasanya,khalayak tidak akan berbicara tentang si lelaki tetapi mereka akan bercerita tntg si perampuan. Jjadi apabila couple mnjtuhkan maruah wanita mka ia akn mnjdi haram kerana ISLAM sndiri begitu menyanjungi kaum wanita.
KEEMPAT : MEMBAZIRKAN WANG KEPADA YANG TIDAK WAJAR. Penggunaan wang biasanya untuk belanja pasangan makan,top up dll.justeru,ia mnjadi tidak wajar dan ia ditegah oleh syarak. Ini berkait rapat dengan maksud ayat Al-Quran iaitu :perbuatan membazir dan penyalahgunaan harta adalah sebahagian daripada amalan syaitan.( surah Al-Isra’,ayat 27).
KELIMA : MEMBUANG MASA KEPADA PERKARA YANG TIDAK SEWAJARNYA. Bukankah aktiviti2 rutin bercouple merupakan perbuatan yang menyimpang dari anjuran agama? Justeru setiap saat dan minit yang digunakan bagi tujuan tersebut akan dipersoalkan dan diperbicarakan diharapan Allah.

Sebenarnya,islam tidak mnghalang rasa cinta tetapi apabila ianya gagal mematuhi garis panduan dalam syarak maka ia akan menjadi HARAM. Dan sesuatu yg haram itu balasannya adalah NERAKA. Nauzubillah...(rujukan : Kitab al-halal wal haram Fil Islam,Dr Yusuf Al-Qardhawi)Bukankah berdating, berbual telefon secara marathon dan lain-lain aktiviti rutin bercouple merupakan perbuatan yang menyimpang dari anjuran agama.

Justeru setiap saat dan minit yang digunakan bagi tujuan tersebut akan dipersoal dan diperbicarakan di hadapan Allah.KEDUA: TIDAK MEMATUHI (MELAMPAUI) SYARIAT AGAMA berkahwin. Justeru sebarang perhubungan yang tidak bertujuan seperti tersebut adalah tidak harus seperti bercouple untuk berhibur, bersuka-suka dan sebagainya.

KEDUA: TIDAK MEMATUHI (MELAMPAUI) SYARIAT AGAMA
Lumrah bercouple seakan tidak dapat lari dari aktiviti seperti ber"dating", ber"shoping" dan sebagainya hatta ada yang sampai ke peringkat "membonceng". Tidak kurang juga (tanpa segan silu) menggunakan istilah-istilah yang kononnya menunjukkan sikap "caring" seperti memanggil darling kepada pasangannya.
Lagipun,pada kebiasaannya,manusia berkasih-sayang sesama manusia melebihi cinta manusia kepada sang pencipta.... Kerana itu,ingin saya tegaskan sekali lagi... Sekiranya kita mendahulukan cinta kepada Allah,pasti cinta manusia kunjung jua...Insya-Allah...Kerana itu,jangan resah kiranya dirimu tidak dicintai manusia tetapi resahlah jika dirimu tidak dicintai DIA...



 

                                                


















cinta manusia akan hadir setelah cinta Allah diraih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan